12/19/2008

Hajóvezetői jogosítvány avagy

Boat Licence


Én megadom a tiszteletet ennek az országnak, azzal hogy fejet hajtok az előírt törvények előtt és a szükséges vizsgákat leteszem, elmegyek tanfolyamra ,végighallgatom, a gyakorlati oktatást is végigcsinálom és le is vizsgázom ha szükségét érzem annak, hogy jogosítványt kapjak. Akkor is levizsgázok, ha elsőre, vagy másodikra nem sikerül. Három a magyar igazság, mondja a közmondás és ez általában így is van. Nem próbálok otthonról hozott papírokkal takarózni, mindenáron bizonygatni azt, hogy az itt is igenis érvényes, hitelesíteni, vagy különféle hivatalokba cirkuszolni, hogy én igenis már jogosult vagyok erre - meg erre a dologra.
Az én véleményem ez, nem is érdekel, hogy ki mit gondol. Akinek eltökélt szándéka, hogy itt éljen, dolgozzon és boldoguljon, később állampolgár legyen, annak igenis kutya kötelessége bizonyos dolgoknak megfelelni.



Engem érdekelnek is bizonyos dolgok, hiszen nagyon sok téren eltérne
k az otthoni szabályoktól, előírásoktól. Mások a táblák, jelzések, szabályok, előírások, figyelmeztetések, és ezeket nem árt ha megtanuljuk. Legfőképp igaz ez, ha olyan dolgot vizsgálunk, amivel testi épségünket, vagy másét veszélyeztethetjük. Lehet ez bármiféle munkavégzés, szolgáltatás és a témám lényege, a vezetés. Átrágtam már magam a személyautó és teherautó jogosítvány témán, akit érdekel az itt és itt elolvashatja. Most egészen másról szeretnék írni pár sor. Böngészgetve mások blogjait, nem találtam még rá, hogy valaki kimerítő információkkal látott volna el az írásai közt, most megteszem én, hiszen friss a dolog.

Óceánparti városban lakunk, illetve szinte végig a keleti parti városok
v
alamilyen szinten kapcsolatba vannak a vízzel, ha nem közvetlen a parton, akkor folyók közelében. Ezért aztán van lehetőség vízre szállni bőven, nem kell sokat autózni egy kis vízért. Itt egyébként is szinte annyira hétköznapi eszköz egy hajó, mint az autó. Egyáltalán nem számít fényűzésnek, vagy ahogy otthon mondjuk "luxus". Itt nem az! Ezért aztán a hajó jogsi is teljesen hétköznapi dolog, és létszükséglet. Szinte minden családot érint valamennyire, ugyanis 16 éves kortól már bárki vezethet hajót, és vezet is. Autózva a folyók felett, a hidakon átmenve, rengetegszer láttam már, hogy gyerekek a haveri körrel mennek mint a szél a vízen, kisebb-nagyobb hajókkal. Jól is van ez így :)

165 $ az ára a tanfolyamnak, és még 35 $ az okmányirodába a regisztrációs költség. Nem túlzok ha azt mondom, tanfolyamot találni mókásan könnyű, a csapból is ez folyik szinte. Mi azt néztük k
i magunknak, ahol árulják is a hajókat, és ki volt írva jól láthatóan az utca frontra. "Kurzus minden nap" , ez volt a szlogen, ami azt takarta, hogy ha már két ember jelentkezése összejött, akkor meg is tartják az oktatást. Nos, mi éppen ketten voltunk Bálint barátommal, akinek annak ellenére, hogy 23 éve itt él, újra le kellett vizsgáznia. A jogosítás hajóvezetésre ugyan örök érvényű, de ittas vezetés miatt (autóvezetésről van szó) elveszik a hajó vezetési jogot is, és újra kell vizsgázni. Ő is éppen így járt már pár éve, és lusta volt újra elmenni. Kapóra jöttem Neki én, nekem pedig Ő, ugyanis az én angolom meg sem közelíti azt a szintet, hogy egyedül elvégezzek egy ilyet. Szegről végről értek dolgokat, de ez ráadásul szakzsargon is. Így aztán kölcsönösen segítve egymást, végig seggeltük a délelőttöt az elméleten.

Jelentkezésünk napján adtak egy kis elméleti füzetecskét, amiben ugyan
több volt a hirdetés, mint a számunkra fontos lényeg, de előtte este átolvasva (köszönet kedvesemnek a segítségért) azért lett halovány fogalmam a dolgokról. Azt a pár fontos lapot be is szkenneltem számotokra, hátha érdekel valakit, és legalább angolozik is kicsit.
- Gyertek 9-re délelőtt, szólt az infó. Persze aztán reggel jött a telefon, jó aussy módjára, hogy ne siessetek, ráértek 11-re is jönni :) Hiába itt minden így megy, senki nem rohan sehová, mindenki kurvára ráér mindenre, hiszen ez a trópus kérem szépen. Stewe barátom még annó Gold Coaston elmondta az Ausztrál aranyszabályt: Nem szabad sehová rohanni és kapkodni, mert még elbaszunk valamit !! Nos ez országos szinten igaz.

Idősebb úriember, Dean a neve. A kedves mosoly és meleg kézfogás nem is marad el, a hajós telep műhelye mögötti részen, egy teljesen nyitott,
de félereszes részen van kialakítva a tanfolyam számára egy rész. Különféle illusztrációs eszközök mindenfelé, de hát meg is kell valóságában mutatni dolgokat nekünk, legalább is nekem. Az elméleti anyagot 3 laza hangulatú órán keresztül átbeszéltük, de valójában tényleg csak beszélgetés volt, közben előkerültek a szemléltető eszközök is. Így aztán pontosan megtudhattam, hogy milyenek a bóják, mentőmellények, jelzőfények, segélykérő fáklyák, zászlók, rádiók, térképek, műszerek. A szabályokat is megbeszéltük, haladva az anyagba, többször felhívta a figyelmünket az oktatónk, hogy ez és ez fog szerepelni a tesztkérdésben is. Így is volt, miután végeztünk a fejtágítással, 40 kérdésből álló tesztlap következett, melynek kitöltése során szintén életbe lépett az ausztrál szigor, összedugott fejjel megbeszéltük a válaszokat, és amit hirtelen nem tudtunk, nos azt megkérdeztük idősebb oktató barátunktól, aki készséggel megadta a helyes választ.

Megfigyeltem már több hasonló tanfolyamon, hogy nem az a fontos, hogy végtelen szigorral folyjon a vizsga, hanem a lényeg, hogy egyszer az életben végighallgasd az elméletet, és hátha megragad valami a nagy
kapacitású, de nevetségesen kevés teljesítőképességét használó agyadban. Nos, miután sikerült a tesztlapot 100%-osan kitölteni, következett a gyakorlati vizsga. Ennek a végrehajtásához nem kellett messze menni, hiszen a telep a folyóparton van, itt megnézheted.
A műholdképen is éppen vizsga folyhatott, a kis hajóval ugyanis a feladat a következő volt. Vezesd úgy a csónakot, hogy nagy nyolcasokat írj le, majd csinálj 2-3 kört jobbra is és balra is, majd a segédünk által bedobott kis bóját szabályosan mellé kormányozva a hajódat, mentsd ki, illusztrálva ezzel az "ember a vízben" helyzetet. 20 percig kell vezetned, miközben a vizsgabiztos öreg cimboránk egy bokor alatt üldögélve a parton, árgus szemekkel figyelte a tevékenykedésünket a vízen. E
z annyiból állt, hogy egy cimborájával összetalálkozva, jót beszélgettek, nagy ritkán ránk is vetett pár pillantást. Igazából jókat röhögtünk a vízen a kis alumínium csónakban, mert hullámmal szemben fordulva, odacsavarva a gázt neki, periodikusan beterített minket a langyos tengervízzel a felcsapódó hullám. 35 fok volt a levegő és legalább 32 fok a víz. Ez volt a vizsga leg kellemesebb része, a leg kellemetlenebb pedig az, hogy amikor az elméleti "teremben" üldögéltünk, melynek a teteje hatalmas alumínium hullámpala, de legalább 300 nm, melyre több oldalról szépen kifejlett mangófák hajlottak rá. Mivelhogy éppen mangóérési szezon van, az érett mangó, mely elhagyta az ágat, legalább fél kiló, hatalmas bombaként csapódott a tetőre, mindez alulról kisebb detonációnak tűnt. Az első esetnél halálfélelmem volt, de Dean csak jót mosolygott mindezen, ő már megszokta. Az elmélet végére már mi is, hiszen fél óránként jött a mangó bomba.

Visszatérve a témához, miután mindennel megvoltunk, kaptunk egy
a
láírt papírt, és mellékelve baráti kézfogást és szívmelengető mosolyt is. Ezektől a gesztusoktól az egész dolog hangulata teljesen más volt, mint egy komoly vizsgának. Ezt követően még délután volt időnk bemenni az okmányirodába is, ahol 35 $ ellenében rögzítették a sz. gépes hálózatba, hogy sikeres vizsgát tettünk. Semmi féle jogosítványt nem adtak, majd ha a driver licence cserére kerül időszakos lejártakor, akkor majd az új jogsiba beleírják a hajó vezetői jogosítást is. Addig nem kell ezzel foglalkozni, ha a vízen esetleg kéri a police, csak bemondod a nevedet és ő rádión keresztül le tudja ellenőrizni hogy valóban rendben van- e minden veled.



Hát így ért véget a történet. A mai naptól kijár a "CAPTAIN" megszólítás a vízen:) Feltárult egy új lehetőség a pihenésre, szórakozásra és kikapcsolódásra. Irány az óceán és az összes folyótorkolat és fennsíkon lévő tározó és tó. Pecázás és hajókázás az ésszerűség határain belül, ezek a tervek vannak a közeljövőben. Következő feladat mostanság a hajó teljes átnézése, ismerkedés vele, apróbb hibák javítása, mert az bizony már itt áll az udvaron, arra várva, hogy mehessünk a nyílt vízre és ott boldogan hasíthassa a hullámokat, pezsgővé téve maga körül a vizet. Fantasztikus élmény ez egy alföldi gyereknek, aki akkor látott óceánt, illetve tengert, mikor az Adriára lejutott nagy ritkán és csupán pár napra.


Nincs olyan cél az életedben
amit nem tudnál elérni,
csak nem akarod eléggé !


A sorsod a Te kezedben van......bye!